Επενδυτικό «μπουμ» στα logistics

Το ενδιαφέρον των επενδυτών έχει προσελκύσει ο κλάδος των logistics. 

Η κυβέρνηση επιδιώκει να καταστήσει την Ελλάδα σημαντικό κόμβο της εφοδιαστικής αλυσίδας στη Νοτιοανατολική Ευρώπη και ισχυρό παίκτη παροχής υπηρεσιών στον τομέα των εμπορευματικών ροών σε διεθνές επίπεδο.

Η αίσθηση που επικρατεί στην αγορά, καθώς η κινητικότητα Eλλήνων και ξένων παικτών είναι παραπάνω από έντονη είναι ότι το πίο στον κλάδο των logistics αλλάζει άρδην.

Στα άμεσα σχέδια της κυβέρνησης είναι η αξιοποίηση τριών ακόμη λιμανιών: της Αλεξανδρούπολης, της Καβάλας και της Ηγουμενίτσας, για τα οποία σε άμεσο χρονικό διάστημα θα ξεκινήσει η αναζήτηση επενδυτών για την περαιτέρω αξιοποίησή τους.

Όσον αφορά στα μεγάλα εμπορευματικά κέντρα προκηρύχθηκε διεθνείς διαγωνισμός για τη δημιουργία Εμπορευματικού Κέντρου στο πρώην στρατόπεδο Γκόνου στη Θεσσαλονίκη από τη ΓΑΙΑΟΣΕ, στοχεύοντας στην ταχύτερη δυνατή ολοκλήρωση των διαδικασιών, που θα εξελιχθούν σε δύο στάδια. Στόχος είναι μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους να έχει αναδειχθεί ο προτιμητέος επενδυτής, προκειμένου μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2019 να ξεκινήσουν οι εργασίες για το logistics center, που αναμένεται να αναβαθμίσει καταλυτικά τη θέση της Θεσσαλονίκης ως κόμβου εμπορευματικών μεταφορών.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις, για την κατασκευή κέντρου logistics, με 250.000-300.000 τ.μ. αποθηκευτικούς χώρους, θα απαιτηθεί επένδυση της τάξης των 150-180 εκατομμυρίων ευρώ, που ο ανάδοχος θα κληθεί να υλοποιήσει σταδιακά.

Ένα μοντέλο που έχει πέσει στο τραπέζι των συζητήσεων είναι η υλοποίηση του 50% των επενδύσεων στα πρώτα δύο-τρία χρόνια και των υπόλοιπων σε άλλα τρία έως έξι χρόνια, κάτι βέβαια που μένει να οριστικοποιηθεί κατά τη διάρκεια του ανταγωνιστικού διαλόγου. Tο πρώην στρατοπέδου Γκόνου έχει έκταση 672.000 τ.μ. και η θέση του χαρακτηρίζεται προνομιακή, καθώς διαθέτει σιδηροδρομική σύνδεση με τον Εμπορικό Σταθμό του ΟΣΕ καθώς και με το λιμάνι της Θεσσαλονίκης.

Να σημειωθεί ότι μελέτη της Eurobank αναφέρει ότι τα logistics συνεισφέρουν το 6,5% της συνολικής ΑΠΑ αλλά μόνο 3,8% αν εξαιρεθεί η ναυτιλία. Ωστόσο, το γεωγραφικό πλεονέκτημα της χώρας παραμένει ως επί το πλείστον αναξιοποίητο λόγω της καθυστέρησης στην ανάπτυξη έργων υποδομής (λιμένων, οδικών και σιδηροδρομικών δικτύων, αερομεταφορών, εγκαταστάσεων αποθήκευσης) και υστερήσεων στην ανταγωνιστικότητα.

Πολιτικές για τη βελτίωση των υποδομών, της ανταγωνιστικότητας κόστους, της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών logistics, θα μπορούσαν, εκτός από τη θετική επίδραση που θα έχουν στις ελληνικές εξαγωγές, να αυξήσουν το μερίδιο συμβολής στην ΑΠΑ του εγχώριου κλάδου logistics στα επίπεδα του αντίστοιχου της ευρωζώνης (ήτοι ετήσια αύξηση 1% της ΑΠΑ).
Πηγή Tromaktiko